Varning för att boka med Booking.com - går ej att reklamera vistelse

Jag brukar inte skriva om negativa saker på denna blogg eftersom den handlar om positiva saker, Guldkanter🤩 Men ibland vill man utnyttja kanalen till att upplysa och varna andra för något man själv råkat ut för som vi nu gjort som jag skall berätta om.

(null)


Från att ha varit flitig användare av Booking.com är jag nu en fd kund till dem efter detta.

Resa till Teneriffa över nyår

I januari bokade vi en resa till Teneriffa via booking.com. Vi bokade en lägenhet i Los Christianos. Vi var noga med att välja ut plats eftersom vi skulle fira nyår där och planerade olika aktiviteter. Förra året var vi på annan plats på Teneriffa men nu ville vi till Los Christianos. Jag letade noga efter en lägenhet för 5 personer
Och vi ville ha ett bra poolområde med uppvärmd pool. Det var våra främsta kriterier.

Vår äldsta son ville sedan ta med flickvän så vi skulle boka ett boende till dem nära oss så de kunde gå över och umgås med oss i poolområdet. Ni förstår platsen och läget ihop med det andra var den centrala i denna bokning .

Stod utan boende ett par timmar innan avfärd
Vi betalade hela resan i god tid. Jag kontaktade dem också gällande transfer vilket de skulle ordna , men när vi närmade oss att åka och jag ej fått svar från boendet med bekräftelse bokade jag en transfer själv. Den gick ej att få pengar tillbaka på.

Men vi skulle komma fram mitt i natten så jag behövde kontakt med boendet och fick inget svar förrän några timmar innan avresa då fick jag detta svar. Notera att vi skulle åka någon timme efter vi fick detta sista meddelande. Inte kul om vi hade fått detta besked när vi kom fram mitt i natten.... men nu kunde vi inte göra så mycket heller

(null)

(null)

Kontaktade Booking.com som jag bokat vistelsen genom för hjälp
Jag kontaktade då Booking.com som i sin tur kontaktade lägenhetsinnehavaren. 

Vi var ju självklart oroliga eftersom vi skulle åka strax och landa mitt i natten, hur skulle vi få tag i ett boende nu när det är fullbokat överallt, då det är nyår?

På Booking.com lovade de att det skulle ordnas. De hörde senare av sig och sa att detta stämmer att vi inte hade en lägenhet kvar. De lovade att vi skulle få besked om boende innan vi skulle flyga.

Strax innan vi skulle iväg fick vi ett SMS om att vi var bokade på annat boende.
Min första tanke var då igen hur vi skulle komma dit mitt i natten, vi konstaterade tillslut att detta inte låg i samma stad utan i en annan stad men vad skulle vi göra? Nu skulle vi flyga och måste ha någonstans att bo så vi sa bara att vi måste få taxi dit. Booking.com sa att vi skulle boka taxi och skicka in kvittot i efterhand för detta blev ju en dubbel taxi kostnad och mycket dyrare så det är ju självklart tänker man.

När vi väl är på plats konstaterar vi att det var långt ifrån Los Christianos där vi hade bokat bord på restaurang där, och allt annat som var planerat där, men vad ska vi göra? 

Det var ju bara att försöka gilla läget och inte förstöra semestern som vi hade sett fram emot och göra det bästa av det ändå. Vi kanske kunde åka buss, taxi emellan osv. Vi försökte se detta positivt men det var svårt. Jag ville inte kontakta booking och bråka under vistelsen för jag ville försöka njuta där, jag insåg också att få ett nytt boende nu skulle inte gå. Men kompensation för detta ville jag absolut ha!!

Poolen fanns men den var iskall och inte alls samma poolområde som vi sett fram emot att vara vid och just valt hotell/ lägenhet efter.

Vi hade två tonåringar med oss och ni förstår deras besvikelse!!
Restaurangutbudet och allt annat på denna plats var otroligt litet. Allt var också fullbokat redan på nyår då man måste boka lång tid innan. Inga bussar gick och svårt med taxi.

Ja ni förstår......


Som sagt jag hade varit sjuk och ville bara försöka ha det bra denna vecka så jag tänkte kontakta booking när jag kom hem vilket jag också gjorde.


Det enda sättet att kontakta booking.com på är via ett kontaktformulär när man vill klaga där jag skrev flera gånger utan att få svar.

Tillslut får jag ett svar om att jag kan skicka in taxikvittona till dem, thats it! Ingenting om kompensation för att vi fick något helt annat än vad vi bokat och betalat för och dessutom besked så sent, strax innan avfärd!?

Borde inte det vara självklart att man kompenserar detta på något sätt? Jag hade inte bokat en sista minuten resa som man kan vara beredd på att hamna varsom helst , ellerhur?

Booking.com svarar ej på mitt klagomål , kontaktar ARN

Jag väljer då att kontakta ARN, trodde inte det skulle behövas. Blir väldigt besviken.

När sedan svaret kommer från ARN står det så här?!.....

(null)


Booking.com frånsäger sig sitt ansvar!


Så Varning för att boka med Booking.com ! Du kan hamna var som helst eller bli av med ditt boende utan att booking.com tar ansvar! De är också omöjliga att få kontakt med.

Om man nu skall boka ett boende så gör det direkt med boendet är min rekommendation. Detta var nog inget boende som var lagligt uthyrt eftersom när jag kontaktade hotellet / lägenhetskomplexet direkt kände de ej till detta och skrev att detta var olagligt. Vid nästa boende verkade de som ansvarade för boendet inte heller känna till att vi bodde där.

Det gör mig extra förbannad att de skriver att de är vänliga att betala 81.70 euro för taxin! Helt otroligt att de skriver som att de är vänliga, vi fick ju betala dubbla taxin för deras strul!! Och de säger att de är vänliga för att vi är trogna och lojala kunder.

Ja jag har varit en trogen och lojal kund och bokat många!! Vistelser via dem men nu är det slut med det!
Att inte ens ge kompensation när ARN kontaktar dem är otroligt otroligt dåligt!

Nu hoppas jag att jag kan hjälpa andra från att råka ut för detta.

Fin söndag till dig!
❤️
Pernilla


2
Lena i litesomlivet

Fasen va surt... och jag är förvånad över att du blev behandlad som du blev trots gjort allt rätt.. använder mycke booking.com genom åren och alltid varit nöjd och det har varit strulfritt. Så trist att höra.
Ha en bra måndag fina du!

Åsa

Men kära nån! Värsta jag hört! Ska försöka komma ihåg detta till nästa gång man sitter i och letar boende!