hälsa vikthantering Vikthantering/Hälsa vikthantering/lifestyle

Jag har gjort ett DNA test för att få fram bästa dieten

Written by Pernilla

För flera år sedan gjorde jag ett genetiskt test för att se hur jag ska äta och träna för att nå en optimal vikt. Jag ville veta vad som skulle vara den bästa dieten för mig.

Generna spelar en viktig roll för din vikthantering – upp till 70 % av viktuppgången beror till stor del på genetiska variationer visste du det?.

Trots detta faktum äter 2 av 3 personer fel kost i förhållande till sina gener. Gentestet för vikthantering är en metod som kan hjälpa dig att skräddarsy din kost och motion efter just dina gener, vilket ökar chansen att gå ner i vikt.

Vilka proportioner av kolhydrater, fett och protein är de rätta för just din kropp? Behöver du motionera med hög intensitet, eller räcker det med medelhög intensitet?

Det finns 5 olika KATEGORIER som man kan tillhöra och om jag förstått det rätt tillhör de flesta kolhydrat eller fetttrimmare.

Kolhydratreducerare & Medel-MET

Responsiv för kolhydratrestriktion och responsiv för medelintensiv motion

Kolhydratreducerare & Hög-MET

Responsiv för kolhydratrestriktion och mer responsiv för högintensiv motion

Fett-trimmare & Medel-MET

Responsiv för fettrestriktion och responsiv för medelintensiv motion

Fett-trimmare & Hög-MET

Responsiv för fettrestriktion och mer responsiv för högintensiv motion

Balansförbättrare & Medel-MET 

Balans mellan fett och kolhydrater och responsiv för medelintensiv motion

Balansförbättrare & Hög-MET

Balans mellan fett och kolhydrater och mer responsiv för högintensiv motion

 

Du stämmer in sista, vilket gör mig till en ”balansförbättrare” och ”hög-MET”

Jag tillhör en grupp som faktiskt har lite svårare att gå ned i vikt än många andra. Min grupp tillhör gruppen(”Balansförbättrare”) Personer med detta genmönster har inget tydligt behov av vare sig lågfettkost eller lågkolhydratkost utan det är viktigt att få balans mellan fett och kolhydrater  Hos dessa personer svarar viktiga biomarkörer, som kroppsvikt, kroppsfett och blodfetter, bra på en kost som har balans mellan fett och kolhydrater. Hos personer som har detta genmönster och vill gå ner i vikt har man sett att en balanserad kost med begränsat kaloriintag främjar både viktnedgång och minskning av kroppsfettet

Här kan ni se min profil för vad jag skall äta;

MIN PROFIL
Äta per dag: 1228 kcal
Protein
> 15 %
Fett
< 35 %
Kolhydrater
45-55 %
Din vecko-MET-poäng
13 MET eller högre

För 5 år sedan konstaterades att jag skulle äta ca 1600kcal per dag av en balanserad kost, dvs äta jämt fördelat av kolhydrater, fett och protein  enligt här ovan och träna effektivt minst tre gånger i veckan för att nå min optimala vikt. Du kan läsa mer om det inlägget här

Jag inser att jag inte har följt detta program utan har tänkt att det nog går bra ändå. Men nu när jag är 5 år äldre har jag insett att kilona bara smyger på mig mer och mer och bestämde mig för att plocka fram detta test igen.

När jag var yngre var det lättare att gå ned i vikt men nu känns det som att kilona sitter som berg.

Intressant nog ser jag nu när jag tittar på testet igen att jag  nu ligger på än lägre kcal nivå 1200kcal än för 5 år sedan vilket är ca 400kcal lägre för att jag skall gå ned till min optimala vikt. Förmodligen för att jag rör mig mindre i vardagen nu än då för 5 år sedan och det är ju en stor skillnad med 400 kcal! Inte konstigt att jag sakta går upp hela tiden.

En annan sak som jag gjort förändring i är att jag har dragit ned på kolhydrater och ätit mer av proteiner och fett i tron om att det skall vara främjande för min viktnedgång. Men när jag går in och tittar på min analys skall jag faktiskt undvika fett! Lax är nyttigt men har en väldigt hög fettnivå, likaså ägg, något som jag ätit mycket av och förmodligen gjort att jag hamnat i obalans mellan kolhydrater och fett.

Enligt min viktanalys skall jag ha under 35% fett och max 55% av kolhydrater. När jag ser på vilken mat jag då skall äta är det tex fisk och lövbiff och kyckling som proteinkälla.

När det gäller högintensiv träning är det sådant som löpning, simning, spinning osv. Jag tränar högintensiv träning 3 gånger i veckan så det är rätt och det kommer jag att fortsätta med.

Det skall bli väldigt spännande att se om jag kommer lyckas bättre när jag följer balansen bättre nu än tidigare.

Testet som jag beställt kommer från Geneticcode . De har även en vikthanteringssida där man kan logga sin träning och kost. Men jag använder mig istället av appen My Fitnesspal som jag skrev om i ett tidigare inlägg här . Det är enklare att styra matdagboken i telefonen, här kan jag även se fördelningen mellan kolhydrater, fett och protein bra. Samt logga min träning.

 

Jag hoppas att detta kan vara till hjälp för någon annan som kämpar med sin målvikt liksom jag.

Pernilla

 

About the author

Pernilla

4 Comments

  • Låter spännande, hoppas det är en okejgrej. Finns så mycket där ute för att nå sin målvikt Men det viktigaste är väl att stoppa i sig lagom och träna lite mera om man vill gå ner, så tror jag.
    Kram Mamma C

    • Jag trodde så jag med men faktum är att jag inte kunnat gå ned i vikt så lätt på senare år trots att jag gått ned i antalet kcal och ökat på träningen. Fungerar sättet som man använder sig av så är det ju bara att fortsätta. En del har hittat tex LCHF som en fungerande stil, något som inte funkar alls på mig, jag har testat. Som sagt alla har inte svårt att gå ned men när det är svårt kan detta vara av värde att titta på.Jag tycker det skall bli spännande att testa detta mer noggrant. Kram

Det är varmt uppskattat att du kommenterar hos mig!