hälsa Lifestyle Motion

Träningsplan för kvinnor 40+

Written by Pernilla

Hålla sig i form när man är över 40 och runt 50 kan vara svårare mot när man är yngre. Men samtidigt är det viktigare än någonsin att man ser till att man gör det.
Jag har märkt tydligt att min metabolism har blivit sämre efter 40 och mycket sämre när jag började närma mig 50. Men det kom som en överraskning faktiskt. Jag tycker inte att man pratar så mycket om detta, finns inte heller jättemycket att läsa om det.
Genom att träna och äta rätt i denna ålder kan minska åldersrelaterade hälsoproblem såsom högt blodtryck, viktuppgång, benskörhet, diabetes och även vissa former av cancer  visar forskning.
Motion hjälper oss att motverka den naturliga nedgången av sin metabolism som uppstår vid en viss ålder. När man blir äldre tappar man 1/2 procent av sin basala metabolism varje år.  Bland annat genom att Hormonbalsnsen förändras när kvinnor närmar sig klimakteriet.

Vad kan man göra då för att lyckas hålla sig i form?

Jag har läst på om detta och här kommer en bra träningsplan för kvinnor 40 +

Med motion och styrketräningen kan man hålla igång sin metabolism.

Styrketräningen hjälper till att bygga muskler som vi tappar med åren och med musklerna ökar förbränningen.

Träningsplan för kvinnor 40+

Steg 1
Fysisk aktivitet
Gör pulshöjande aktiviteter simma, gå fort, cykla, dansa eller springa.
Gör detta åtminstone 30 min varje dag.
Detta påverkar blodtrycket positivt också.
Behöver man gå ned i vikt eller bibehålla tidigare viktnedgång skall man göra 60-90 min aktivitet varje dag enligt boken Vardagsmotion
Motion
Alla människor bör motionera 3-5 dagar per vecka i 15-60 min.
Så totalt sett bör man promenerai rask takt minst 30 min varje dag samt ha ett motionspass ca 4 träningspass per vecka på 30-60 min.

Steg 2

Öka metabolismen genom att styrketräna minst två gånger per vecka. Detta går även att kombinera med ett fyspass. Flera pass som bodypump, cirkelträning och easyline har styrketräning och pulshöjande aktivitet i samma aktivitet så slipper man lägga ytterligare tid på dessa träningspass utöver de 4 motionspassen.

Steg 4

Genom att förbättra balansen kan man minskar risken för att ramla och skada sig och det förbättrar man genom att öva att stå på ett ben. Jag går på ett träningspass som heter Jumping och i det träningspasset övar man balans genom att stå på en studsmatta och balansera med ett ben. Yoga är en annan bra träningsform för balans och smidighet.

Jag lever efter denna devis

Här kommer lite inspiration på träningskläder
Eftersom jag tränar minst 4 pass i veckan blir det en del tvätt av träningskläder. Från att tidigare inte knappt ägt en funktionell träningströja har jag nu blivit väldigt intresserad av träningskläder. Dessa kläder från Stronger är väldigt snygga. Fast jag har inte provat dem än så jag vet inte något om kvalitén men jag gissar att den är bra. Någon som kanske testat?
Inlägget innehåller affiliatelänkar

1. Sport Bh HÄR / 2. Shaker HÄR / 3. Sport Bh HÄR / 4. Tights HÄR / 5. Shaker HÄR / 6. Tights HÄR


Denna outfit nedan , särskilt den ros tröjan är också väldigt fin.
Inlägget innehåller affiliatelänkar

1. Jacka HÄR / 2. Tröja HÄR /3. Byxor HÄR /4. Skor HÄR /

 

Pernilla

 

About the author

Pernilla

3 Comments

Det är varmt uppskattat att du kommenterar hos mig!

%d bloggare gillar detta: