hälsa Recept

Gå ner i vikt träning -ett bra träningsprogram som hjälper dig

Written by Pernilla

Gå ner i vikt träning är inte lätt att hitta som fungerar i vardagen men jag tar nu hjälp av ett träningsprogram som ger muskler men också ett bra träningsprogram för att gå ned i vikt. Träningsprogrammet finns i fortsättningsboxen efter C9 som heter F1. Det är ett program som är format så att du skall gå ned i vikt  och hitta en kost och träningsform som fungerar i vardagen.

Jag har en våg hemma som mäter procent fett och muskler och det var intressant för fetthalten låg inom det normala ! (25-30%) (Även om jag vet att den behöver gå ned inom den normala också givetvis för det finns ett spann där också som kan förbättras)

Bodyfat_Pics_WOMEN_02_zps4db03886

Bild lånad från Bodyfat_pics_women

 

 

Den bör för en tjej i min ålder ligga över 40% för att man skall vara normaltränad. Jag låg under 40% . Det är inte ohälsosamt lågt men det finns mer att träna upp om man säger så.

Jag skall därför nu jobba med detta mål i sikte vilket känns spännande och se om jag kan klara av att ändra utan att gå på gym. Jag vill kunna få detta att funka i mina dagliga rutiner så smidigt som möjligt utan att det tar för mycket extra tid.

Jag måste ändra på några saker i mina rutiner och införa nya för att få detta att funka.

1. Jag skall  styrketräna regelbundet varje vecka enligt ett visst träningsprogram som jag följer som ingår i detta koncept. Träningsprogrammet gör jag hemma med hjälp av hantlar och med en yogamatta som underlag. Videofilmer visar hur jag skall göra.

2. Jag skall motionera regelbundet varje vecka, powerwalks eller simturer ( Enligt träningsprogrammet jag följer ovan som inkluderar motion och vila också)

3. Jag skall förenkla mitt matintag genom att byta ut ett mål mat varje dag till en hälsosam mättande proteinshake, enkel att göra iordning utan att behöva fundera så mycket på vad man skall äta och hur mycket kcal maten innehåller vilket ibland kan vara svårt att veta och så kan man ta den i farten. Häller man i lite fibrer blir den extra mättande.

4. Jag skall inte överstiga 1400 kcal /dag – (skall jag äta något onyttigt får det bli en extra motionsrunda) Ett enkelt sätt att hålla koll på KCAL intaget är att

5. Jag skall väga och mäta mig varje vecka. (Inte bara titta på vikten utan på fettprocenten och muskelmassan också för att se om den ändrar sig)

6 Jag skall gå upp en timme tidigare för att ta mig tiden att motionera då. Det är den bästa tiden på dagen för mig att motionera på. Jag vet att jag annars lätt skjuter upp det

7 Jag älskar att ta en kaffe med något gott till på eftermiddagen. Detta något skall jag byta ut till ett gott men nyttigt och mättande mellanmål tillsammans med mitt kaffe.Mellanmål-IMG_9359_0144

 

 

Här är ett tips på detta mellanmål som jag börjat ta.

Tag en dl kvarg eller lätt turkisk yougurt

Ringla på lite honung ( Honung har ett lägre GI än vanligt raffinerat socker.Precis som andra naturprodukter innehåller honung mineraler, vitaminer och antioxidanter som är rena dunderkuren för kroppen. Honung kan också boosta fettförbränningen!)

Strö över lite krispiga havrekuddar

 

Ligger du bra till i förhållande mellan fett och muskler?

Nilla

Ps. Vill du se mitt resultat efter min kost och träningsomläggning? Kika in här

 

 

 

 

About the author

Pernilla

12 Comments

  • Hallå där!
    Å va duktig du är!
    Jag måste också ta tag i min träning nu….
    det är dags liksom! Ska också försöka fixa det hemma i stället för på gym.
    Ha en fin ny vecka!
    kran Katarina

  • Jag håller med, det är inte enkelt med vikten. I den här åldern minskar förbränningen och hormonbalansen ställer till det. Jag har aldrig varit en bantare, men märker att min kropp måste ned ett antal kilon för att må bra. Jag gick ned ca 6 kilo i våras, nu ligger jag runt 2 plus av dem MEN det kunde lika bra vara 3 till känns det som i kroppen. Så imorrn faktiskt kör jag igång med en 14dagars kickstart som jag anmält mig till hos Ulrika Davidsson, min ”kostguru”. Tänkte blogga en del om det när jag nu startar… Jag tränar ju en hel del styrketräning på gymmet och har nog en hyfsat bra muskelmassa, imorse blev det en hel del benböj och en massa annat med tunga vikter och den energin har jag levt på hela dagen och farit runt 😉 Jag tror det viktigaste är att vara motiverad och tro på det man ska genomföra, så nu kör vi på Pernilla!! kram

  • Bra sju saker tycker jag. Hur räknade du ut din muskelmassa undrar jag? Krävs det inte magnetröntgen för det? Fetthalten är kanske lite enklare att få fram. Min var 23% Håller absolut med om att det är mycket svårare att gå ned i vikt nu när man passerat 50 strecket. Rörelse och styrketräning är bästa tipset men så klart att se över sina kostvanor.Kram Pia

  • Jag är också 49 och upplever PRECIS samma sak! Och mina väninnor håller med. Det konstiga är att om man googlar tex olika tränares hemsidor så säger de (i princip samfällt )att det är INGEN konst att gå ner när man är över 40-närmar sig klimakteriet, etc… Det är bara att göra rätt? Men hur kan det komma sig?
    Trodde till sist att jag blivit sjuk och att det var något fel på mig…
    Tränar minst tre ggr/vecka blandat cardio/ styrketräning och försöker att promenera så mycket jag kan, plus håller mig under 1400cl/dag. Men kilona sitter som berget. Har gått upp ca 5 kg efter 40.

    • Ja visst är det konstigt. Jag upplever att vi är många som tycker att det är svårare men som du säger inte mycket finns skrivet om det? Du som tränar så mycket också konstigt är det. Kram

  • Har ingen aning om vad min muskelmassa ligger på för %. Jag försöker att springa ett par gånger i veckan och bara äta godis i helgen. Lite styrka blir det på Friskis och svettis. Men just nu ligger inomhusträningen på is.
    Kram Mamma C

  • Åh vad duktig du är! Heja heja <3
    Själv har jag problem tvärtom…Går inte upp i vikt…tränar 4 ggr i veckan..äter "massor" och så bra och näringsriktigt som bara den 😉
    Kvarg älskar inte jag 🙂
    Kram och lycka till <3

  • Oj, vad du har räknat ut… Jag tänker mer på ”vad”jag stoppar i mig och tränar för att må bra. Kämpar inte så mycket för på den perfekta kroppen längre.. Men visst vill jag se bra ut, naturligtvis. Men man ska leva oxå.. Kika in hos mig får du se vad jag har att ”bjuda” på!
    Söndagskram från Kate

  • Duktig du är! Här ska det också bli lite förändringar, har fortfarande ett par kilon kvar från semestern… Och shaken byter jag redan ett mål med. Kram Suss

  • Hjälp! Det vet jag knappt om jag vågar kolla 😉 Skämt åsido, jag vet vad du menar, är själv 50 år och märker hur mycket svårare det är att hålla vikten och hur lite som behövs för att dra iväg åt fel håll. Min akilleshäl är sötsuget, det gäller att dämpa det med naturligt sött i frukter och honung som du nämner. Jag tycker man måste få unna sig av det goda ibland men faran för mig är att jag väldigt snabbt får smak på det som inte är så nyttigt.
    Kram
    Ingela

Det är varmt uppskattat att du kommenterar hos mig!

%d bloggare gillar detta: