Tisdagen den 4 september öppnade det japanska livsstilsvarumärket MUJI dörrarna till sin nyrenoverade butik i Åhléns City i centrala Stockholm. Butiken, som var MUJI:s första butik i Sverige, öppnades 2004, då som en franchise under Åhléns. Sedan dess har MUJI Europe vuxit och väljer därför att nu driva verksamheten själva och lansera två nya produktsortiment för Sverige.
försäljningschef för MUJI Europe, ser på Sverige som ett av de ekonomiskt starkaste nordiska länderna. Det är också ett land som vi känner har en liknande förståelse och filosofi om enkelhet som Japan och MUJI. De har därför beslutat att återta verksamheten från Åhléns, men att expandera butiken och produktutbudet och arbeta närmare lokalbefolkningen och marknaden, för att kunna erbjuda ett större utbud till svenska kunder.
Höst och vinter kollektion
I samband med öppningen lanserar MUJI även sin höst och vinter-kollektion i butiken. Den cirka 230 kvadratmeter stora butiken kommer att erbjuda heminredning, skönhetsprodukter och modetillbehör, men också två för Sverige helt nya produktkategorier: mat och hudvård.
MUJI:s vattenbaserade hudvårdsserie har föregåtts av omfattande forskning och utveckling, för att få fram bästa tänkbara kvalitet på vattnet. Utvecklingsgruppen begav sig till de djupa grottorna i Kamaishi i Iwate-prefekturen i Japan. I Kamaishi sipprar regn och snö genom berget i en filtreringsprocess som tar runt tio år, vilket ger ett extremt rent vatten. Processen skapar ett väldigt mjukt vatten med låg alkalinitet, nästan samma som mänskliga tårar, och har därför en unik förmåga att tränga genom hudskikten för att ge fukt.
Matvaror
MUJI lanserar även en kollektion matvaror i form av färdigrätter producerade i Europa, snacks och sötsaker som kommer att säljas i butiken i Åhléns.
Nya butiker
Den nyrenoverade butiken i Åhléns City kommer att bana väg för en ny 1200 kvadratmeter stor butik i Åhléns City i Stockholm, som är planerad att öppna sommaren 2019. Framöver planerar MUJI att öppna en ny butik om året i Sverige.