Lifestyle

Test av tarmflora kan påvisa koppling mellan vikt och inflammation

 

Test av tarmflora kan påvisa koppling mellan vikt och inflammation

Den fettätande i vår tarm bakterien som påverkar ämnesomsättningen. Visste du att du snart kanske kan använda dina tarmbakterier som bantningsmedel? Hur då? Jo genom att tillföra sådant som denna bakterie gillar via kost eller kosttillskott kan du öka förekomsten av bakterier som är bra för dig.

På samma sätt kan du även öka på förekomsten av bakterier som motverkar inflammation.

Akkermansia – den fettätande bakterien är något som nu blivit uppmärksammad. Se nedan ett utdrag ur boken Happyfood, en bakterie som kanske kan fungera som ”bantningspiller”?!

Ett test av tarmflora har jag gjort hos  Gutfeelinglabs för att se hur just min flora ser ut.

Här i detta test kan jag se andelen av min tarmflora som kan producera antiinflammatoriska substanser och andelen som kan bryta ner laktos och fibrer.

Gutfeelinglabs grundades av forskare inom mikrobiologi och neurovetenskap från Lunds Universitet. Företagets vision är att göra tarmfloreanalys tillgängligt för allmänheten.

Tarmbakterier och vikt Samt inflammation

läs mer om detta i boken Happyfood Happyfood 2.0

Man tittar på följande; (Källor / referenser till påståenden nedan finns hos Gutfeelinglabs.se)

Artrikedom av bakterier
Om man har låg artrikedom av tarmbakterier kan man med hjälp av kost- och kosttillskott försöka öka nivåerna av bakterier. Studier har visat att kostförändring resulterade i ökad artrikedomen av bakterier i tarmen samt var kopplad till lägre risk för viktökning

Bakterien Akkermansia
Akkermansia är en bakterie som i några studier visat sig stimulera tillväxt av tarmens skyddande slemskikt i vilket den också lever . I ett par studier har man påvisat minskad mängd av Akkermansia vid hög kroppsvikt hos både möss och människor samt vid en typ av inflammatorisk tjocktarmsinflammation.

Eftersom låg förekomst av Akkermansia har setts vid övervikt, forskas det på hur man kan framställa ett probiotiskt preparat (levande bakterier) av Akkermansia för hjälp vid övervikt.

Bakterierna Lactobacillus och Bifidobacterium
Lactobacillus och Bifidobacterium är bakterier som i tillräcklig mängd skulle kunna påverka kroppen positivt. Vissa stammar av dessa kan eventuellt sänka kolesterolnivån i blodet andra kan möjligtvis hjälpa till med att bryta ned laktos och vissa kan ha potential att motverka irritabel tarm samt balansera kroppens immunsystem m.m

De verkar även främja produktion av smörsyra och propionsyra, aminosyror och vitaminer .

Bakterien Faecalibacterium prausnitzii
Som gillar rödvin!:)

Faecalibacterium prausnitzii har i studier visat potential för att kunna tillföra näringsämnen till cellerna i tjocktarmens slemhinna ,verka antiinflammatoriskt i tarmen samt bidra till minskad fettvävsinflammation i kroppen (ökad mängd fettvävnad anses medverka till en låggradig inflammation)

Bakterier som producerar smörsyra och propionsyra

Forskningsstudier har visat att fettsyrorna smörsyra och propionsyra, vilka produceras av bakterier i tarmfloran skulle kunna ha anti-inflammatoriska egenskaper men skulle även kunna bidra till minskad aptit och reducerat födointag hos möss och människa samt möjligtvis påverka ämnesomsättningen positivt . Smörsyra har också visat sig kunna bidra till att förbättra tarmens barriärfunktion.

Tarmflorans förmåga att bryta ner inulin och oligofruktos
Inulin och oligofruktos ger näring till många av de tarmbakterier som i sin tur skulle kunna producera fettsyrorna propionsyra och smörsyra. Studier på både vuxna och barn har visat att intag av inulin och oligofruktos kan bidra till minskad/normaliserad hungerkänsla och minskat sötsug.

Tarmflorans förmåga att bryta ner laktos
Studier har visat att vissa bakterier skulle kunna bryta ner laktos till en produkt som ger mindre uppblåsthet eller diarré vilket kan vara relevant för personer som är känsliga för laktos

Bakterier som producerar folsyra
Man kan få i sig folsyra genom kosten, bl.a. genom att äta bönor, linser, spenat, rucola, broccoli och andra livsmedel rika på folsyra. Människan behöver folsyra för att bygga upp och reparera DNA, vilket är relevant eftersom vi dagligen exponeras för en mängd skadliga ämnen bland annat från vår mat. Forskning har visat att folsyra eventuellt kan produceras av vissa tarmbakterier. Detta skulle kunna innebära att en lokal produktion av folsyra potentiellt kan gynna cellerna i tjocktarmens slemhinna genom att bidra till en optimal DNA-reparation .

Vad visade mitt test?

 

I överlag hade jag en bra artrikedom. Jag låg högt inom referensvärdet vilket man då helst skall göra. ökad artrikedom är som sagt kopplad till lägre risk för viktökning. Några värden låg i de nedre ref värderna och jag vill ju gärna öka på dem för att få mer antiinflammatoriska effekter och även påverkan på min vikt om möjligt.

Det jag kunde höja var värdena av;

Akkesmania

propionsyra

Samt Bakterierna Lactobacillus och Bifidobacterium

Vad innebär det om värdena höjs?

Det kan bidra till lägre kroppsvikt- Akkesmania

Kan jag höja propionsyran kanske jag kan få minskad aptit  och ökad ämnesomsättning

-och minskade hungerkänslor och minskat sötsug kan jag få genom att öka på Lactobacillus och Bifidobacterium

Hur gör jag då detta?

Jag har fått förslag på vad jag kan äta utifrån vad man sett i studier som kan öka på dessa goda bakterier

Sammanfattningsvis kommer jag att äta

 

Pre och probiotika tillskott, Omega3 och mat iform av resistent stärkelse, bönor, linser havre m,m kefir eller/ och syrade produkter.

Uppföljning och resultat

om ca 1 månad kommer jag att följa upp dessa värden för att se om de med hjälp av denna kost förändring och med tillskotten kunnat öka mina värden.

Om jag sedan lyckas åstadkomma den effekt med minskad aptit, sötsug, och viktökning det återstår givetvis att se. Hur som helst är dessa bakterier bra även för mycket annat som minskad inflammation osv så att äta efter denna rekommendation är inte något negativt som jag ser det.

 

Jag återkommer när jag skickat in nytt test efter ha förändrat mina vanor under en tid och berättar vad det visar, så titta gärna in igen och se hur det gått😊

Boktips!

Hälsorevolutionen

Låt bönor förändra ditt liv

 

Visste ni att era tarmbakterier har så stor betydelse?

XX

Pernilla

 

Läs mer om antiinflammatorisk kost i mitt tidigare inlägg här

About the author

lifessilverlining@gmail.com

Det är varmt uppskattat att du kommenterar hos mig!

%d bloggare gillar detta: