vikthantering/lifestyle

Tips för att hålla formen -Get fit over 40

Written by Pernilla
Vare sig man jobbar på kontor eller hemifrån kan det vara svårt att äta rätt och hinna träna när man har mycket jobb att göra och tänka på. Det är väldigt lätt att prioritera to do listan på jobbet, men inte att prioritera sig själv. Men nu är det  sommar och semester och lättare så nu är tiden hög att köra i gång bra vanor.
 Jag inser att ju hälsosammare jag håller mig desto bättre fungerar jag även på  jobbet och i vardagen givetvis. Det har blivit svårare ju äldre jag blivit och efter jag fyllde 40 har det blivit än svårare.
Och vem vill inte både känna sig bra och se bra ut?
Jag kämpar ständigt med detta och har fått några bra råd från en duktig person som jag försöker följa. Jag tänkte dela med mig av råden till er här. 
Några tips att tänka på är:


vattenflaska från Eva Solo



Drick mycket
minst 8 glas om dagen för att håla sig pigg och må bra och slippa huvudvärk.Man känner också bättre av hunger bättre. När jag ibland tror att jag är hungrig är jag egentligen törstig.
Det gäller att komma i håg vattnet bara. och att ha en vattenflaska i väskan ett bra sätt att påminna sig själv att dricka.
Ha en kanna vatten i kylen, gärna med en lemon i.

När det är varmt ute och man tränar mycket kan man känna sig trött och hängig i slutet av dagen och det kan bero på vätskebrist.
Ett bra sätt att återställa balansen är att avsluta dagen med att ta en ”återställare”, Resorb gör att man återställer kroppens salt och vätskebalans.
En perfekt återhämtning efter en skön dag på stranden





Planera dina måltider

Skriv upp det du ska äta under dagen, till frukost, lunch och middag. När dagen är stressad underlättar det om maten är planerad och man stoppar inte i sig fel (onyttiga) saker i farten. Man kan ta en del av söndagen till att planera måltiderna för veckan och handla hem det som behövs .

Jag har hjälp av en väldigt bra app där jag dokumenterar det jag äter. My fitness pal- heter den. Den räknar dessutom ut hur mycket jag väger om 5 veckor om jag äter lika mycket Kcal varje dag som denna dag som är registrerad.

Skaffa en träningskompis
Det kan man göra via en app som man kopplar ihop med en vän och ser vad denne tränat eller gått ned osv. Eller så har man  en kompis på jobbet el hemma som man tränar i hop med.
Det kan hjälpa dig att hålla dig på banan.
Den app som jag använder till matkollen (my fitness pal) registrerar också hur mycket jag tränat och hur många kcal jag bränt från en annan app Endomondo heter den




Träning

Att hitta en tid att träna på när man har fullt upp är nästan hopplöst. Men jag vet att när jag gjort min träning så mår jag mycket bättre. Jag blir gladare och får mer energi. Det är så lätt att hoppa över sin träning när dagarna är stressiga och det är mycket att göra.
Ett bra sätt att fixa detta är att planera in tid för det. 
Jag vet att jag är dålig på att träna på sena kvällar så jag försöker simma på morgnarna. När jag vet att jag har ett sent möte och inte måste iväg tidigt har jag två dagar i veckan då simhallen öppnar tidigt som jag simmar innan jobbet.
Vet jag att jag börjat tidigt på morgonen försöker jag att inte sluta alltför sent så jag kan gå en promenad på eftermiddagen , på helgen går jag oftast med en kompis, kombinerat med en fika:) både väldigt trevligt och nyttigt! 

Istället för gymkort kör jag nu ett schema med
squat challenge

Vad har du för tips på att få det att funka?

XX
Pernilla

About the author

Pernilla

20 Comments

  • Hejhej!

    Jag tycker det räckte med att passera 38 så minskade lusten och motivationen till motion drastiskt. Det är ju så mycket annat man vill göra med 😉
    Men visst, lägger man lite tid på det så blir man ju mycket piggare och gladare i vardagen. Jag försöker att komma ut på promenader regelbundet, det är nog det som passar mig bäst.
    Tack för tipsen!

    Ha en finfin semesterdag!
    Linda

  • Hejhej!

    Så konstigt, jag skrev en kommentar men den försvann när jag tryckte på publicera. Kan den hamnat i skräpposten tros? 🙂

    Nåväl, jag gör ett nytt försök.
    Tack för tipsen om en sund vardag. Jag tappade tyvärr den mesta motivationen för att motionera och träna redan när jag passerade 38. Men jag vet ju så väl att jag blir piggare och gladare av motion så jag försöker i alla fall komma ut på promenader ofta. Nu fyller jag snart 40 och då är det väl extra viktigt att tänka på motion och att leva sunt…

    Ha en fin semesterdag!
    Linda

  • Så klokt. Jag försöker också att få mig själv att inse att jag mår bättre om jag lever sundare. Jag jobbar stenhårt på det…… Kram anette

  • Alltid tacksamt med tips! Ska tänka på att dricka mer det är jag lite dålig på, jag måste springa på toa oftare då:) Tack vare vår hund kommer jag ut flera gånger om dagen och känner mig piggare. I julas var jag ”duktigare” på att träna, sedan kom jag av mig helt. Jag behöver minska mina portioner, men det är tufft.
    Det låter som du har bra koll på mat och träning och har hittat ett sätt som passar dig.
    Kram Maria

  • Min kommentar försvann också…

    Alltid tacksamt med tips! Ska tänka på att dricka mer det är jag lite dålig på, jag måste springa på toa oftare då:) Tack vare vår hund kommer jag ut flera gånger om dagen och känner mig piggare. I julas var jag ”duktigare” på att träna, sedan kom jag av mig helt. Jag behöver minska mina portioner, men det är tufft tycker jag.
    Du verkar ha hittat rätt väg både med mat och träning. Lycka till!
    Kram Maria

  • Tjohooo! Det där var bra tips! Visst blir man piggare om man mår bra fysiskt, så är det.Jag kör PW och lite styrketräning nu, om det blir varmare ska jag simma och köra vattengympa i poolen Kosten är LOW CARB funkar bra och vatten.. ja där är min akilleshäl. Tack för påminnelsen. Kraaam Pia

  • Tackar för tips! Visst är det viktigt att hålla igång! Jag brukar inte ha problem med det men nu har min onda rygg satt stopp för det men snart är jag gång igen… Kram Suss

  • Planering är verkligen nummer ett för oss om vi ska få ihop det.. Maten har jag hittat en balans sen gäller det bara att hålla den;) lätt att slarva när jag går hemma med barnen. Men nu ska jag skärpa mig.. Mycket vatten kör jag alltid med, Eva Solo kannorna gör det ju lite lyxigare;) Har precis fått nya träningspass av en gammal kollega som är PT, passen är bara 20-30 min, längre finns inte tid till. Vardagsturer med min fyrbenta är härligt, ger nog inget i träning men för knoppen. Så ja, planen finns nu ska jag bara se till att följa den också.
    Kram

  • Jag tränar tre ggr/ vecka och nu blir det mest löpning. Inför varje vecka sätter jag upp mål efter hur mycket jag hinner och vad de övriga i familjen har för aktiviteter. Jag har med mig en liter mineralvatten varje dag till jobbet som jag dricker upp. Löpning är det bästa sättet att komma i form och även rensa huvudet. Inte så kul, men med en kompis blir det lättare att komma ut. Kram Stina

  • Superbra tips! Jag har alltid tränat i hela mitt liv, men efter 40 vet jag inte vad som hände och nu går det såååå trögt!
    Tack för pepp, det behöver jag!
    kram Malin

  • Jättebra tips! Om jag ska tillägga något så får det bli att trycka på planeringen av måltiderna. Jag har verkligen tagit tag i mitt liv de senaste två månaderna och det har givit resultat. Jag har med mig mat till jobbet varje dag, det hade jag visserligen innan också men nu är det ännu bättre mat. OCH, det som gjort stor skillnad för mig – nämligen mellanmål! Att äta ett mellanmål mellan frukost och lunch och ett på eftermiddagen mellan lunch och middag. Det gör att jag håller mig mätt och är inte vrålhungrig när det är dags att äta, då det är lätt att äta alldeles för mycket och för fort. Och risken för att småäta, vilket jag är en mästare på, minskar. Mellan mål kan vara naturell kesella med bär, ett kokt ägg på ett knäckebröd eller två kokta ägg bara.
    Kram Jennica

Det är varmt uppskattat att du kommenterar hos mig!

%d bloggare gillar detta: