Uncategorized

Veckans inredningssvep med Northern, Jotun och Orrefors

Written by Pernilla

Hej på er!

Här kommer veckans inredningssvep. Hoppas ni kan finna lite inspiration.

Northern Lighting har funnits sedan 2005 och har med sina lampor lyst upp hemmets alla rum, under Stockholm Furniture Fair 2018 lanserade de ett helt nytt koncept, livsstilsvarumärket Northern. I och med lanseringen av Northern tog varumärket fram en mycket tydlig designprofil med inspiration från det nordiska garga landskapet. I samband med det inledde de ett samarbete med Jotun för att ta fram en egen färg som förstärker och lyfter den första möbelkollektionen.

För att knyta samman Northerns 24 nya produkter ville Morten Skjærpe Knarrum och Jonas Norheim, creative directors på Northern, skapa något nytt. Resultatet blev den nya färgen Nordic Mystic.

Färgen testades på stora ytor i flera olika omgångar innan man hittade den perfekta nyansen. 7613 Northern Mystic är en djup grön färg som ska återspegla känslan att stå i en dimmig skog precis där solen skiner in genom träden mellan trädkronorna.

– 7613 Northern Mystic är verkligen den djupa och lite mystiska färg som vi önskade oss. Processen med att framställa färgen visade sig vara mer tidskrävande än vi hade trott och resultatet är en färg som skapar harmoni runt våra nya produkter, men är också en bra basfärg som kan kombineras med olika färgnyanser oavsett inredning, säger Morten Skjærpe Knarrum, creative director, Northern.

Northen lanserar barskåpet Loud

 

Under Stockholm Furniture Fair 2018 lanserade det nya livsstilsvarumärket Northern sin debutkollektion. Bland de nya produkterna återfinns barskåpet Loud, skapat av den svensk-franska designduon Färg & Blanche.
Barskåpet utstrålar en känsla av diskret lyx, men är samtidigt ett effektfullt och modernt barskåp som tar minimalism till en ny nivå – vilket också har gett upphov till namnet Loud.
– Vi vill att Loud ska ge ett starkt intryck utan att egentligen säga ett enda ord, säger Emma Blanche och Fredrik Färg, formgivare av Loud.
Loud är utformat att vara ett kompakt barskåp utan utsmyckningar och med släta konturer – samtidigt som det har ett brett användningsområde. Dörrarna och sidoytorna förstärks av ett sömlöst lager av polerat laminat som skapar en bländande spegeleffekt. Det glansiga skåpet kompletteras av en bordsskiva i rökt ek, samt ben i ek som vilar på metallhjul.

 

Orrefors lanserar klockan O time i samarbete med UR & Penn

ETT ARMBANDSUR FRÅN ORREFORS BÖR SÅKLART HA ETT GLAS MED SLIPADE FASETTER
Det säger designern Lena Bergström. Hon syftar på Orrefors långa tradition med den slipade kristallen. ”Så jag koncentrerade mig på just glaset. Det skulle vara smycket på klockan.” I de elegant slipade fasetterna speglar sig omgivningen. Och beroende på valet av färg på urtavlan blir reflektionerna i fasetterna olika. Armbandet i vegetabiliskt garvat Tärnsjöläder och den rena boetten i rostfritt stål binder samman känslan av exklusiva och tidlösa material. ”Jag ville att armbandsuret skulle vara unisex, vackert och tidlöst. Helt enkelt en klocka jag själv vill ha.”

SEX OLIKA URTAVLOR OCH TÄRNSJÖ LÄDER
Med O-Time by Lena Bergström fokuserar Orrefors på natur och skandinavisk enkelhet. Kollektionen innefattar en klockmodell i sex olika färgsättningar på urtavla och läderarmband och kantas av klassiska influenser. Färgskalan går i naturtoner såsom natur, konjak, mörkbrun och svart. Genom lanseringen tar Orrefors ett steg mot visionen att vara det självklara valet för kvinnor och män som vill bära stilfulla klassiker som varar.

 

Detta var några av de nyheter som kommit inom inredning på senaste tiden.

xx

Pernilla

About the author

Pernilla

Det är varmt uppskattat att du kommenterar hos mig!

%d bloggare gillar detta: