Lifestyle

Viktminskning för kvinnor över 50

 

Träning är viktigast för att uppnå viktminskning för kvinnor över 50

 

Follow my blog with Bloglovin

Har klimakteriet eller menopausen fått dig att undra vad som hände med din kropp? Du äter samma sak, du tränar fortfarande, men plötsligt har du lagt på dig lite vikt och hela kroppen är annorlunda!

Just så är det!

Om du vill gå ner i vikt när du är över 50 är cardioträning inte längre svaret!

Så, vad kan en tjej i 50 års åldern göra?Jo  STYRKE TRÄNING ! På gym eller med hantlar hemma!
Våra hormoner förändras, och den hårda sanningen är att vi tappar muskelmassa. Det är en del av anledningen till att vi får fett – ju mer muskler du har, desto fler kalorier bränner du varje minut varje dag. Så mindre muskelton = mer fett från samma mängd kalorier som du alltid har ätit.

Usch vad trist! Så vad ska man då göra för att uppnå viktminskning?

STYRKETRÄNING.

Styrketräning är en långsam process som kräver regelbunden övning, så se till att göra träningspass minst en eller två gånger i veckan!Detta behövs för att hjälpa våra kroppar att förbränna fett.

 

 

 

Hur vet man hur mycket man skall träna då?

Att träna igenom alla kroppens stora muskler vid varje pass är ett utmärkt sätt att få snabba och fina resultat.

Hur många set per övning bör du träna?

Om du är ny till styrketräningens värld räcker det om du utför ett set per övning. Efter en månad eller två kan du lägga till ett set till varje övning. Fortsätt sedan med två set per övning någon eller några månader. Om allt känns bra och du tycker att du återhämtar dig från träningen utan problem, kan du lägga till ännu ett set per övning.

Det är tveksamt om man får ytterligare positiva effekter av ännu fler set. Ett bra mål på sikt är alltså att du arbetar dig upp till tre set per övning. Låt det ta sin tid för att öka träningsmängden för fort kan öka risken för skador samtidigt.

Hur tungt bör man träna?

Som nybörjare bör övningarna vara med en belastning som man med lätthet kan kontrollera. Du bör också använda ett högre repetitionsantal, mellan 10 och 15 repetitioner per set, till en början. När du fått in vanan och vet hur övningarna utförs kan du gradvis öka belastningen och sänka repetitionerna till 6 till 12 .

När du tränat med lätta vikter som du kan hantera utan problem några veckor till månader, bör du gradvis höja belastningen. Musklerna måste utsättas för något som ställer lite krav för att de ska vilja bli större och starkare. Om du fortsätter med vikter de med lätthet klarar av, finns det heller ingen anledning för dem att bli starkare. De klarar ju redan av det du gör!

Avsluta seten när sista repetitionen är jobbig, men när du ändå känner att du hade kunnat göra ett par till det är lagom.

 

Styrkelabbet har en sida som man kan hitta bra information på hur man kan lägga upp styrketräningen på för oss som är lite ” äldre”.

Cardioträning då?

Powerwalks eller promenader är också viktigt för viktminskning för kvinnor över 50. Ökad puls är bra för hjärnan och psyket och hälsan på många sätt men faktiskt inte särskilt när det gäller viktminskningen. Så satsa på en aktiv vardag men många steg och promenader tillsammans med styrketräning istället.

Att trivas i träningskläder

Jag tycker också det är viktigt att man känner sig bekväm i sina träningskläder när man går till gymmet. Många känner att de inte passar in. Men det gör alla! Men man känner sig mer bekväm om man har träningskläder som är sköna och sitter bra.

 

Dessa träningskläder från Mighty Solo är träningskläder för kvinnor, tillverkade av kvinnor.

Bara detta att ha en midja som går högt upp över magen är en detalj som är så viktig. Man vill ju inte känna att byxorna rullar ner under magen. Dessa träningskläder är så välsydda att det är svårt att inte trivas i dem. Ni har 15% rabatt på kläder från dem just nu med koden MightyGuldkanter15

Så varför inte börja investera i ett snyggt träningsplagg så kanske träningen känns roligare?

 

Lycka till med din träning!

xx

Pernilla

 

About the author

lifessilverlining@gmail.com

Det är varmt uppskattat att du kommenterar hos mig!

%d bloggare gillar detta: