vikthantering/lifestyle

Vilken diet och vilken motion är jag genetiskt anpassad för?

Written by Pernilla

Nu har jag varit och handlat och bunkrat upp med en massa frukt och grönsaker.

Jag har som sagt fått svar på vad jag ska äta enligt min genetiska kroppsuppsättning och vad jag behöver för motion.
Det finns 6 olika grupper som man kan tillhöra.
Vad gäller maten kan man vara kolhydratreducerare , fett-trimmare eller balansförbättrare (se bilden ovan)

När det gäller motion kan man tillhöra grupperna Låg met  medel hög met eller hög met.

Låg MET gruppen behöver inte så mycket motion för att gå ned i vikt.
Hög MET gruppen behöver mycket och intensiv motion regelbundet för att gå ned.

Man indelar motionen i olika grupper där viss motion får HÖGA poäng= man förbränner mer när man gör dessa. T.ex. springa fort i 1 timme ger 10 P


Jag tillhör gruppen balansförbättrare och HÖG MET
Förr i tiden hade jag varit en ”överlevare” då jag hade klarat svält bättre än andra.

Men nu innebär det alltså att jag har svårare än andra att gå ned i vikt. Jag behöver mer motion och mer intensiv motion än de som inte tillhör min grupp för att gå ned för att omvandla fettreserverna till energi. 

Jag behöver komma upp i 13-20 MET per vecka för att gå ned i vikt.

Förenklat så ska jag gå och simma 3 gånger i veckan a´30 minuter minst!

Jag kan givetvis välja att springa snabbt i 30 minuter också vilket ger lika höga MET poäng  som simning men då föredrar jag att simma , så det får bli det.

Enligt detta program från Genetic Code har jag nu också fått ett kostschema anpassat för mig med 1600 kalorier /dag . Det är framtaget av en dietist och även anpassat utifrån mitt näringsbehov som man testade (se förra inlägget) där det visar att jag behöver få i mig mer antioxidanter-  supersmidigt!


Detta test visar att för  mig passar det t.ex. inte att dra ned på kolhydraterna . Det är ju det som jag känt och misstänkt.

När jag testat lågkolhydratsdieten har jag bara mått dåligt och vågen har inte rört sig alls särskilt mycket.
Jag skall äta av allt men dra ned antalet KCAL/dygn.




Efter att jag fick provsvaren ringde jag och bokade en tid med en genetiker , (som man kunde göra enligt detta program). Hon var väldigt duktig och som gav mig svaren på alla små funderingar jag hade- väldigt proffsigt!

Fantastiskt roligt och peppande att få reda på detta!

Jag gick som sagt direkt och simmade 30 minuter och har nu bokat in 30 minuters simning per vecka a 3 gånger.

Jag har också handlat hem mat som jag vet att jag behöver få i mig!

Jag kommer att följa vikten löpande och rapportera här. Förhoppningsvis bör jag också må bättre:)


Konstigt nog har jag väl vetat tidigare att jag bör äta gröna grönsaker och frukt mm jag har vetat att man bör röra sig tre gånger i veckan osv men NU när det blev svart på vitt vad JAG behöver kändes det som att jag kan inte komma undan.

Jag är jättepeppad!

Svar på frågan vad antioxidanter är till för så är det för att skydda mot cellförstörelse , t.ex. cancer
Jag har köpt en burk vitaminer och mineraler ”kvinna” på apoteket.
gröna grönsaker, kiwi, fisk och skaldjur innehåller antioxidanter, c-vitaminer också.
 Tidigare inlägg om detta hittar du här


Har du orkat läsa hela inlägget :)?

About the author

Pernilla

31 Comments

Det är varmt uppskattat att du kommenterar hos mig!

%d bloggare gillar detta: